Statut Klubu Sportowego Siódemka Tychy
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
Klub Sportowy Siódemka Tychy, zwany dalej „Klubem" jest stowarzyszeniem zrzeszającym osoby zainteresowane rozwojem piłki nożnej oraz wprowadzeniem prawidłowych metod szkoleniowych i nowoczesnego systemu szkolenia piłki nożnej w Tychach.
§ 2
- Terenem działania Klubu jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej,
- Siedzibą Klubu jest miasto Tychy.
§ 3
Klub jest klubem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 roku o sporcie i z tego tytułu podlega wpisowi do ewidencji oraz posiada osobowość prawną.
§ 4
- Klub działa zgodnie z ustawą o sporcie, ustawą – Prawo o stowarzyszeniach, ustawą o systemie oświaty oraz z własnym statutem.
- Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związków sportowych oraz ogólnokrajowych związków sportowych.
- Klub nie prowadzi działalności gospodarczej
§ 5
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2
Cel i środki działania
§ 6
Celem Klubu jest:
- Planowanie i organizowanie życia sportowego zawodników i zawodniczek w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkół i innych instytucji oraz o pomoc organizacyjną
i materialną sponsorów , władz miasta Tychy oraz sympatyków Klubu.
- Uczestniczenie w rozgrywkach ligowych piłki nożnej organizowanych przez Śląski Związek Piłki Nożnej oraz Polski Związek Piłki Nożnej o zasięgu regionalnym oraz ogólnopolskim
- Promowanie aktywnego sposobu życia wśród społeczeństwa, uprawiania szeroko pojętych form aktywności ruchowej, gier
i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych, ze wskazaniem na dyscyplinę priorytetową- piłkę nożną.
- promocja sportu i turystyki aktywnej oraz rywalizacji sportowej wg zasad fair play
- Uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze działania samorządu terytorialnego i poza nim.
- Organizowanie zajęć sportowych dla ludzi zrzeszonych w Klubie oraz ich podwładnych w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej.
- Organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych.
- Dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie członków klubu.
- Popularyzowanie zdrowego i higienicznego trybu życia.
- Organizowanie zawodów sportowych, turniejów, imprez, pikników promujących piłkę nożną wśród dzieci i młodzieży w odpowiedniej formie dla danego przedziału wiekowego
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo
w realizacji zadań sportowych Klubu.
- Działania Promujące piłkę nożną, tworzenie odpowiedniego klimatu, do osiągnięcia sukcesów sportowych drużyny oraz wspieranie członków klubu w dążeniu do poprawienia swoich umiejętności.
- Organizacja zawodów i imprez sportowych oraz imprez turystycznych (dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych).
- organizacja imprez charytatywnych i integracyjnych
- Kultywowanie tradycji sportu i historii olimpizmu.
- Propagowanie czynnego uprawiania sportu jako sposobu na rozwój własnej osobowości zasad kulturalnego, rodzinnego kibicowania oraz aktywne włączanie się w działalność na rzecz likwidacji negatywnych zjawisk podczas imprez sportowych.
- Przeciwdziałanie patologiom społecznym (alkoholizm, narkomania, bezrobocie) poprzez czynny udział w akcjach promujących zdrowy, sportowy tryb życia.
- Szkolenie dzieci i młodzieży, oraz przygotowanie ich do rozgrywek ligowych.
§ 7
1. Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z klubami sportowymi, władzami samorządowymi i sportowymi.
2. Szczegółowe zasady dotyczące organizacji, działalności oraz przynależności do „KS Siódemka Tychy” zostaną określone w „Regulaminie KS Siódemka Tychy”.
§ 8
Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków
i działaczy oraz pomocy ludzi z otoczenia klubu, rodziców, opiekunów prawnych.
§ 9
Klub realizuje swoje cele poprzez:
- Organizowanie zajęć zajęć sportowych dla zawodników i zawodniczek zrzeszonych w klubie.
- Organizowanie treningów piłki nożnej.
- Organizowanie turniejów piłki nożnej.
- Organizowanie obozów sportowych poza siedzibą Klubu.
- Udział w turniejach piłki nożnej organizowanych przez inne podmioty.
- Upowszechnianie celów Klubu poprzez prowadzenie strony internetowej.
- Reklamowanie Klubu jako ośrodka zajmującego się upowszechnianiem kultury fizycznej.
- Przygotowywanie (pakowanie) i udostępnianie członkom Klubu sprzętu sportowego.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających
- członków zawodników.
§ 11
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być osoby fizyczne, które złożą pisemną deklarację i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu.
- Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do Klubu i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Małoletni poniżej 16 lat mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
§ 12
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym, z wyłączeniem małoletnich poniżej 16 lat.
- Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu.
- Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub.
- Korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu.
- Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 13
1. Członkami wspierającymi mogą zostać osoby fizyczne lub prawne deklarujące pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów klubu. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie Uchwały Zarządu
2. Członkowie wspierający mają prawo do:
a. uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach
Klubu
b. zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu,
c. korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 14
Do obowiązków członków należy:
- Branie czynnego udziału w działalności Klubu.
- Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
- Godne reprezentowanie barw Klubu.
§ 15
Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
- Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie lub ustnie do Zarządu.
- Skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
- umyślnego naruszenia postanowień statutu,
- nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres jednego roku.
- działania na szkodę Klubu.
- Rozwiązanie się Klubu.
Rozdział 4
Władze Klubu
§ 16
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata.
- Wyboru władz dokonuje Walne Zebranie Klubu w głosowaniu tajnym, bewzględną większością głosów w obecności przynajmniej połowy ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania.
§ 17
- Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne
lub nadzwyczajne.
- Walne Zebranie Sprawozdawczo - Wyborcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz
3 lata.
- Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek 1/3 ogółu członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Pierwsze Walne Zebranie Klubu zwołuje Komitet Założycielski.
§ 18
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
- uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu.
- Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności, co najmniej 1/2 członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
- Uchwały Walnego Zebrania Klubu zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, o ile statut nie przewiduje inaczej.
- W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
§ 19
- Zarząd Klubu składa się z od 5 do 7 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Prezesa, Zastępcę Prezesa i Sekretarza. Jednocześnie wśród pozostałych członków Zarządu wskazuje osoby odpowiedzialne za podstawowe działalności klubu tj. sprawy szkoleniowe, finansowe itp.
- Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż jeden raz w miesiącu.
- Uchwały Zarządu Klubu zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w tym Prezesa lub Zastępcy Prezesa. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
§20
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- uchwalanie okresowych planów działania, regulaminów i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
- przyjmowanie i skreślanie członków,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu.
§ 21
- Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynności lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Zarząd większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.
§22
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
- Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego oraz Sekretarza.
- Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają w głosowaniu jawnym większością głosów w obecności przynajmniej dwóch jej członków w tym Przewodniczącego lub zastępcy Przewodniczącego. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego.
- Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,
- wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień
w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
- składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień
i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
- występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych
z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
§23
- Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź
w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej dwóch uprawnionych do głosowania.
- Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu lub zawieszeniu.
§ 24
W razie, gdy skład Zarządu lub Komisji Rewizyjnej ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu.
Rozdział 5
Wyróżnienia i kary
§ 25
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu mogą być przyznawane wyróżnienia i nagrody.
- W razie naruszenia postanowień lub uchwał władz Klubu Zarządowi przysługuje prawo wymierzania kar regulaminowych.
- Szczegółowe zasady przyznawania wyróżnień i nagród oraz zasady w zakresie wymierzania kar regulaminowych zostaną określone w regulaminie, o którym mowa
w § 7.
Rozdział 6
Majątek i fundusze Klubu
§26
- Majątek Klubu powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku Klubu, dotacji oraz wpływów z ofiarności publicznej.
- Cały dochód stowarzyszenia służy wyłącznie realizacji celów statutowych.
- Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane jedynie na rachunku bankowym.
§27
Do zawierania umów, podejmowania zobowiązań majątkowych, udzielenia pełnomocnictw, składania oświadczeń woli oraz dokonywania innych czynności prawnych w imieniu Klubu wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu w tym Prezesa lub Zastępcy Prezesa.
Rozdział 7
Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 28
Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, w głosowaniu jawnym.
§ 29
- Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 3/4 głosów przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych
do głosowania w głosowaniu jawnym.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony majątek Klubu.